Care este rolul vitaminei D în corp?

Știai că Vitamina D este atât de populară încât în ultimii 10 ani s-au înregistrat peste 30.000 de studii științifice, iar  conținutul acestora se concentrează atât pe beneficiile aduse de consumul acesteia, cât și pe combaterea miturilor născute în jurul acestui subiect?

Vitamina D este una dintre cele mai importante pentru corp, aceasta având funcții importante în reglarea calciului, întărirea sistemului osos, reducerea inflamațiilor și nu numai. 


Cum depistăm lipsa vitaminei D?

Lipsa vitaminei D în corp este destul de frecvent întâlnită în rândul adulților, prezentând simptome mai ușoare față de copii, unde lipsa acesteia poate duce inclusiv la probleme de dezvoltare sau deformări articulare și osoase. Printe cele mai comune simptome la adulți se numără și următoarele:

  • Oboseală inexplicabilă
  • Slăbiciune musculară
  • Tensiune prea mică sau prea ridicată
  • Dureri persistente
  • Schimbări bruște de dispoziție, urmate de anxietate sau depresie
  • Dureri osoase


Doza zilnică recomandată

Doza zilnică recomandată de Vitamina D este între 600 și 800 UI (unități internaționale), însă în cazul suplimentelor alimentare este nevoie de concentrații mai ridicate (de ce?). Spre exemplu, Vitamina D Lipozomală Vita-D-Lip de la Enigma Plant poate reduce semnificativ carențele de Vit. D. 


Vitamina D Lipozomală vs. Vitamina D clasică 


Față de Vitamina D clasică, Vitamina D Lipozomală are o rată mult mai crescută de absorbție în corp, datorită faptului că lipozomii sunt formați din membrane similare cu membranele celulare ale organismelor vii.

Prin această absorbție accelerată, biodisponibilitatea (raportul dintre cantitatea de substanță activă precum și viteza cu care aceasta este cedată, absorbită în organism) este considerabil mai mare, iar impactul suplimentelor este optimizat.


Surse de Vitamina D


Există 3 surse principale de Vitamina D:

  • Vitamina D absorbită de organismul uman prin expunerea la soare, însă atenție la ora și frecvența cu care vă expuneți. Între 5 și 30 de minute în afara intervalului orar 10-16 sunt mai mult decât suficiente.
  • O altă cale de a da corpului Vitamina D este din alimente. Deși sunt puține, printre acestea de numără: somonul, tonul, macroul, sardinele, ficatul și gălbenușul.
  • Suplimentele alimentare, recomandate de altfel de majoritatea oamenilor de știință și doctori. 

ATENȚIE: Suplimentele alimentare nu înlocuiesc o dietă echilibrată și un mod de viață sănătos! 



Contraindicații

Suplimentarea cu Vitamina D nu este recomandată la persoanele cu hipersensibilitate la vit. D. De asemenea, nu se va consuma în timpul sarcinii și alăptării, iar la bătrâni și persoanele imobilizate se vor administra doze considerabil mai mici.

Nu în ultimul rând, excesul de vit. D poate duce la hipercalcemie sau hipercalciurie (= creșterea peste limita maximă admisă a calciului din urină).


Recomandări

Se recomandă supravegherea constantă a calcemiei și calciuriei pe perioada tratamentelor cu doze mari și repetate. Când acestea depășesc valorile normale de 300-400 mg/ 24 ore, se va întrerupe tratamentul.


Surse:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4915787/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6631968/

https://www.wellandgood.com/liposomal-vitamin-c/